Auteur Topic: D&D 3.5 advies nodig: kamikaze speler  (gelezen 8481 keer)

Stijn

• Yellow Clearance Troubleshooter
  • **
  • Ik speel voor mijn plezier. Winnen is plezierig.
    • Bekijk profiel
D&D 3.5 advies nodig: kamikaze speler
« Gepost op: 11 januari 2009, 15:28:22 »
Om dit forum goed te openen een klassieker: D&D.

Een speler in mijn groep vindt het leuk om karakters te maken die heel hard aanvallen en heel hard naar de vijand rennen, zonder dat hij pantser of goeie HD heeft. Zijn monk is overleden nadat hij een Huge Behir aanviel: het beest deed hap/grapple/slik. Nu heeft hij een druide met de Shapeshift variant van PHB2, en hij gaat op dezelfde manier verder. De laatste keer rende hij op 4 reuzen af (hij is de snelste van de groep) terwijl de rest nog naar beneden aan het klimmen was, laat staan dat ze konden rennen. En hij ging boven een draak vliegen, veranderde in een leeuw en landde bovenop de draak, waarna hij Full Attacks ging uitwisselen met de draak.

Deze keer heb ik hem gematst, maar de draak had hem zonder problemen kunnen doden. De speler ging ook gewoon door met aanvallen toen hij nog 16 HP had. Hij deelt veel schade uit, maar hij incasseert het nog veel harder.

Na elk gevecht ligt hij aan de genezende Wands te lurken, en de andere spelers zijn er niet zo blij mee. Om het nog erger te maken bepaalt hij door zijn acties wanneer we gaan vechten en waar de frontlinie is, iets wat niet goed aansluit bij de tactieken van de andere karakters (gnoom druide en dwarf fighter). Tegen de tijd dat zij aan komen puffen is een een groot deel van het gevecht al bepaald, en is er geen tijd voor strategisch gebruik van magie, charge aanvallen of boogschieten.

Ik doe dan ook een beroep op de collectieve wijsheid van dit forum. De speler heeft een goede beheersing van de regels, speelt in een andere groep heel andere karakters en heeft ook DM-ervaring, maar wat moet ik hiermee? Als hij de volgende keer weer dit soort stunts uithaalt krijgt hij wat hij verdient, maar is er misschien een oplossing die ik niet zie?

Stijn

Icolo

• Red Clearance Troubleshooter
  • *
  • I become drunk as circumstances dictate
    • Bekijk profiel
Re: D&D 3.5 advies nodig: kamikaze speler
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2009, 23:43:25 »
Hoi Stijn,

Tja, dit zijn altijd moeilijke situaties. Ik adviseer je om gewoon met de speler te spreken en hem aan te geven dat zijn manier van spelen niet gewaardeerd wordt om de redenen die je net al hebt gegeven. Hij kan het best leuk vinden, maar geef gewoon aan dat jij dat niet vindt, maar hem ook niet meteen wilt straffen. Vaak denken zulke spelers dat iedereen het geweldig vindt.
Natuurlijk is dit gedrag af en toe ook wel leuk, maar af en toe. Onderneem in ieder geval nu actie voor het te laat is.
Verder denk ik dat ook de andere spelers iets kunnen doen, bv. doot ook hun mening te geven. En als ze het liever in game doen kan dat ook. Bv. door als ze een gevecht naderen het karakter vast te binden of hem healing te weigeren of wat dan ook.

Succes,

Bas

Jennifer

• Infrared Clearance Worker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2009, 20:45:06 »
Ooh Stijn,
Ik ben eerlijk gezegd een tikkeltje teleurgesteld in je andere spelers!

Zijn het zijn eigen genezende wands waar hij aan ligt te lurken? Zo nee, waarom delen de anderen dat dan met hem? En een beetje target practice op domme party leden (friendly fire) zorgt altijd voor wat lekkere interparty conflict, weer minder werk voor de DM.

Ik ben zelf altijd een voorstander van mensen hun lesjes "the hard way" laten leren. Voordeel is dan wel dat je meestal maar een les krijgt. Je kunt natuurlijk ook heel verstandig een goed gesprek voeren, precies zoals Bas zegt. Maar daarna is "the hard way" natuurlijk altijd nog een optie!

Jennifer

Stijn

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2009, 21:20:51 »
Nou, de wands worden altijd betaald uit de party pot, omdat dat gewoon veel efficienter hp-voor-gp is dan de fighters healing potions laten kopen (omdat ze te dom zijn om wands of scrolls te kunnen gebruiken). Dus ze zijn een beetje van iedereen.

Volgende keer ga ik hem in ieder geval zeggen dat hij na 2x spelen niet meer gematst wordt: domme dingen doen = doodgaan. Conform het idee van Bas bevat de volgende sessie ook een soort "houd de linie in stand" missie. Einzelgangers worden door militair ingestelde dwerg (Jelka), de zielige NPC-soldaten en de NPC-officier (die verslag uitbrengt bij de heerser van de stad) niet gewaardeerd.

Bedankt voor de goede raad!

Jennifer

• Infrared Clearance Worker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2009, 21:32:43 »
Pardon! Mijn deel van de party pot gaat op aan de hersenloze fighter die HPs verspilt en mij en de missie in gevaar brengt?! Dat dacht ik toch niet.

Wat heerlijk om met zulke consensuszoekende medepartyleden te spelen zeg, dan zou ik ook kamikaze acties gaan ondernemen. Wat je nodig hebt in je party is een realistische thief/rogue, die weten wel raad met dit soort fratsen. Daar is de party pot veel te belangrijk voor.  
Zie ook http://www.giantitp.com/comics/oots0045.html

Jennifer

Kalarr cu Ruruc

• Computer Admin
  • Orange Clearance Troubleshooter
  • Klotzen, nicht Kleckern!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2009, 00:56:28 »
Is het niet aan de rest van de party om hier iets van te vinden? Als zij geen problemen met deze munchkin hebben lijkt het mij niet aan de DM om hierop pro-actief actie te ondernemen. Een goed gesprek (in-character) of passief protest (toekijken met popcorn/marshmellows als hij de volgende rode draak aanvalt) zou de boodschap over moeten brengen.

Uiteraard, als de speler een death-wish heeft, zou ik hem inderdaad de resultaten hiervan laten merken. En als \'ie dan het hoekje omgaat kan zijn god (M/V/FSM) een goed gesprek voeren.

/Stefan
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2009, 00:56:58 door Kalarr »
+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Stijn

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2009, 17:40:27 »
Update: donderdag gaat er weer gespeeld worden, en de  gnoom druide heeft al een plan voor als de kamikaze speler weer dood gaat en weer een nieuw karakter wil gaan maken: de spreuk Reincarnate. Gewoon blijven meedoen jij! Jelka zit al te denken over een speech voor haar dwarf fighter: hoe teleurgesteld hij is dat iemand zijn plicht verzaakt in de oorlog door dood te gaan terwijl mensen op hem rekenen...

Als hij gereincarneerd wordt moet hij van mij ook gooien voor geslacht van zijn nieuwe vorm. En Jelka wil graag dat hij niet op de reincarnate tabel van het PHB gooit, maar die uit het 2e editie PHB....

Ik houd jullie op de hoogte!

Kalarr cu Ruruc

• Computer Admin
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2009, 18:42:34 »
Citaat
Als hij gereincarneerd wordt moet hij van mij ook gooien voor geslacht van zijn nieuwe vorm. En Jelka wil graag dat hij niet op de reincarnate tabel van het PHB gooit, maar die uit het 2e editie PHB....

Let er wel op dat de 2nd Ed tabel een aantal rassen/dieren bevat die het character onspeelbaar en/of ongebalanceerd maken. Als dat niet de bedoeling is kun je het beter op de 3.5 tabel houden.

Overigens is het natuurlijk heel erg loyaal van de Druid. Al die moeite die hij doet om een onmisbaar party-member te behouden! En vergeet ook niet de kosten van de spell! Omdat de party treasure leeg is (al die wands of healing) haal je dat natuurlijk uit de belt-pouch van de overledene. Per slot van rekening kon hij het geld toch niet meenemen.
Is de druid al hoog genoeg level voor reincarnate? Zo niet, mag ik dan een wand met reincarnate spells aanbevelen  [smiley=evil.gif]

Success!

PS:
Citaat
The reincarnated creature gains all abilities ...  but it doesn’t automatically speak the language of the new form.

Stijn

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2009, 19:49:30 »
Nu ik dit zo teruglees komt mijn speler over als een ontzettende eikel, en ben ik het oorspronkelijke doel van dit topic een beetje kwijt geraakt. Om alles in de juiste context te zetten: hij is ontzettend aardig, kan goed roleplayen en weet zijn karakters snel iets eigens mee te geven. Hij doet ook goed zijn best om in de groep te passen (IC en OC) en dat lukt heel goed.

Hij gaat ook gewoon dood als hij hiermee dood gaat, maar ik vond het een beetje lullig om een nieuw karakter na 2 sessies al weer dood te maken, daar om vroeg ik om andere invalshoeken, iets wat ik misschien gemist had. Die opties heb ik gelukkig gekregen!

Welk PHB gehanteerd wordt bij reincarnatie weet ik nog niet, maar een nieuw ras zou hem niet snel overpowered maken. We zitten nu op level 9 en XP verdienen gaat heel snel. Op dit level maken racial bonussen in mijn ervaring niet zo heel veel uit. Bovendien doen de karakters die het sterkst zijn hun best de anderen niet te overschaduwen. De gnoom druide heeft bijvoorbeeld Natural Spell sinds level 6 en heeft hier tot nu toe twee of drie keer gebruik van gemaakt. De fighter is geen spiked-chain expanding tripper of Power Attack/Leap Attack/Shock Trooper die aanvalt voor 80 damage per klap, maar iets origineels. We zijn heel lief voor elkaar (vandaar ook het Reincarnation idee  :P)

Kalarr cu Ruruc

• Computer Admin
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2009, 20:27:17 »
Ik had inderdaad uit de beschrijving een wat sterkere \'opvoedkundige\' aandrang opgemaakt.

Als de andere spelers niet te veel problemen heben met zo\'n character zou je ook nog een divine interventie kunnen overwegen. Per slot van rekening zijn er in D&D altijd goden die interesse tonen in de dwazen van deze werld (War, Fools of Luck zijn altijd interessante portfolios) die hem terug kan sturen met een wijze les en een boodschap/**MISSIE**. Altijd een goede hook voor nieuwe avonturen.

Icolo

• *
  • I become drunk as circumstances dictate
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2009, 20:30:47 »
Kijk, de DM komt op voor zijn speler...heel goed!
Reincarnate is een goede methode...anderzijds is het ook leuk om hem als speler een nieuw karakter te laten maken en dan als hij bij de club zit, heel erg te gaan kankeren op het karakter dat hij vervangt en dus gestorven is. Je weet wel...hij was altijd de wands aan het leegzuigen, waste zich nooit, kookte slecht, kon niet vechten en moest altijd gered worden...whatever. Altijd leuk om de speler dan te zien reageren... ;D Vooral als de verhalen maar half waar zijn.

Icolo, die ook zeer populair was als NPC

Connieboy

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2009, 11:47:13 »
Hm... sinds ik bij mijn D&D-spel een hertog in de rug heb geschoten, hoef ik de wizard alleen maar met een Sneak Attack te bedreigen als hij weer iets stoms van plan is. Ik stel voor dat de andere characters hem de volgende keer in elkaar slaan.  [smiley=evil.gif]

Stijn

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2009, 23:07:14 »
Donderdag gespeeld, en het ging voorbeeldig. Conform de suggestie van Bas kreeg de groep de instructies een doorgang te bewaken tegen alles wat er doorheen wil. Aanwezige troepen waren 10 stadswachten (warrior 1), 6 elfse boogschutters (ranger 2) en een aanvoerder (fighter 4). De vijanden verschenen op zo\'n 100 ft afstand, en het enige wat mijn speler deed was van vorm veranderen en afwachten. Na de eerste golf hobgoblins was het even kijken of de encounter nu voorbij was, maar toen er nog een golf kwam (bugbear barbarians) nam hij even de tijd om terug te veranderen, een leeuw op te roepen om een gat in de linie te dichten, en weer terug te veranderen. We zijn gestopt voor de derde golf aantrad, maar dat komt wel goed denk ik.

Conclusie: ander soort encounter leidt tot andere manier van spelen. Dank aan allen voor de goede raad!

theo

• *
  • nieuw gamerscore-doel : 50.000
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 29 januari 2009, 16:51:39 »
Citaat
Conclusie: ander soort encounter leidt tot andere manier van spelen. Dank aan allen voor de goede raad!

Hallo,

Misschien had de betreffende speler deze thread gelezen?

« Laatst bewerkt op: 29 januari 2009, 21:59:36 door theo »
Met vriendelijke groet,

Theo Boots

Stijn

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 30 januari 2009, 12:26:12 »
Citaat
Misschien had de betreffende speler deze thread gelezen?

Is mogelijk, maar aangezien hij net als ik in Groningen woont en studeert lijkt me het niet echt waarschijnlijk.

Zijn karakter is gisteren overleden, na een charge op 5 goblin ruiters die op een soort draak-beesten reden. Hij kreeg elke ronde 3 breath weapons op zich (allemaal electrisch) en nam niet de moeite Resist Energy op zichzelf te doen...en dat voor een level 9 druide. De rest was te ver weg om te helpen, en had besloten dat Grink heel goed wist waar hij mee bezig was. Onze trouwe stoere half-orc is nu gereincarneerd in het lichaam van een jonge elfenvrouw...