Auteur Topic: Axis & Allies: wat nu?  (gelezen 3312 keer)

Stijn

• Yellow Clearance Troubleshooter
  • **
  • Ik speel voor mijn plezier. Winnen is plezierig.
    • Bekijk profiel
Axis & Allies: wat nu?
« Gepost op: 21 december 2010, 14:13:54 »
Ik heb zojuist een impuls-aankoop gedaan: ik ben sinds 30 minuten de trotse bezitter van A&A, van Avalon Hill. De doos is ge

PapaAtHome

• Green Clearance Troubleshooter
  • **
  • Amber wat... steen of meisje?
    • Bekijk profiel
Re: Axis & Allies: wat nu?
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2010, 19:08:51 »
Citaat
Ik heb zojuist een impuls-aankoop gedaan: ...

Misschien had ik dit eerst uit moeten zoeken, maar voor 4 euro...
Alvast bedankt, Stijn

Mocht je er spijt van krijgen, ik biedt 20% winst op je initi
-- Andre sr.

Blind Reality

• Orange Clearance Troubleshooter
  • *
  • You don\'t need eyes to see, you need vision
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2010, 10:59:23 »
Voor vier euro kun je je er geen buil aan vallen!

Het is een simpele wargame. Ik zou het zeker geen risk variant noemen. Voor mij is het een twee speler spel. Als er met meer spelers wordt gespeeld is het meestal een gebrek aan samenwerking/communicatie wat de doorslag geeft. En dat is niet waar ik op zit te wachten bij een dergelijk spel.

Als je met vijf speelt reken dan voor de eerste keer op minimaal 4 uur met ervaren bordspelers en 6 uur voor onervaren bordspelers. Als je het vaker speelt is een uur of 3 wel haalbaar.
Big Brother, we're watching you!
Support WikiLeaks

Stijn

• Yellow Clearance Troubleshooter
  • **
  • Ik speel voor mijn plezier. Winnen is plezierig.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2010, 20:56:01 »
Kijk, commentaar waar ik wat mee kan, dat helpt. In een vrij weekend ga ik het eens met een vriend spelen als 2 speler spel.

Een grondige inspectie van de doos heeft mij geleerd dat het overzicht voor de UK speler ontbreekt. Nou ja, die kan ik wel op BGG vinden of zo...

Blind Reality

• Orange Clearance Troubleshooter
  • *
  • You don\'t need eyes to see, you need vision
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2011, 19:08:37 »
Citaat
Kijk, commentaar waar ik wat mee kan, dat helpt. In een vrij weekend ga ik het eens met een vriend spelen als 2 speler spel.

Een grondige inspectie van de doos heeft mij geleerd dat het overzicht voor de UK speler ontbreekt. Nou ja, die kan ik wel op BGG vinden of zo...
Zo niet dan kun je die van mij wel eens scannen. Laat maar weten als het nodig is.
Big Brother, we're watching you!
Support WikiLeaks

NutKees

• Infrared Clearance Worker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2012, 20:06:13 »
Voor 4 euro is dat echt een koopje!

En ik zou het spel houden! Dit is een spel waarin Strategie echt de doorslag geeft, ipv geluk zoals bij Risk. Neem er wel de tijd voor, je bent snel 3 uur verder voordat je de overwinning binnen hebt.

En je zou denken dat het meer spelers meer tijd kost, maar dat hoeft niet. Mijn ervaring is dat 4 spelers optimaal is.

- De Amerikaanse en Engelse spelers spelen samen Rusland (is het meest eenvoudige land om te spelen).
- Je hebt wat meer dobbelstenen nodig. Je laat je medespeler dobbelen voor een aantal van de aanvallen die je hebt gepland. Tegelijkertijd voer je zelf de rest van je aanvallen uit. Pas als de aanval heel kritiek wordt (omdat je eigen legers uitgedund zijn bv) laat je medespeler de beslissing aan jou over om wel of niet door te gaan.
- En een persoonlijke variant: gebruik een zandloper of stopwatch om alle rondes in tijd te beperken: bv 1 minuut voor de aankopen, 1 minuut voor de planning van de aanval enz.

Heb je het spel inmiddels gespeeld? En wat vond je ervan?