Auteur Topic: Shadowrun Missions: Living Campaign  (gelezen 2730 keer)

Michael Chandra

  • Orange Clearance Troubleshooter
  • *
  • Berichten: 22
    • Bekijk profiel
Shadowrun Missions: Living Campaign
« Gepost op: 5 september 2013, 22:58:01 »
Voor zij die interesse hebben in Shadowrun Missions, zal deze topic informatie bevatten over wat het precies is, wat nodig is om te kunnen spelen (eigenlijk niks) en hoe Missions karakters gemaakt worden en zich ontwikkelen.

Wat is Shadowrun Missions?

Shadowrun Missions is, zoals de titel zegt, de Living Campaign van Shadowrun. Hierin kunnen mensen meespelen in dezelfde campagne als vele anderen over de hele wereld, en zowel het verhaal als hun eigen karakters zien ontwikkelen. Ook kan iemand makkelijk inspringen en uitproberen of zij Shadowrun, Missions of rollenspelen in het algemeen interessant vinden.

Omdat je van te voren geen karakter hoeft te maken, je een vaste tijd bezig bent en zelf mag bepalen of en wanneer je mee wilt doen, is het hierom een uitstekende manier om met dit alles kennis te maken.

Missions zijn Shadowruns die ontwikkeld zijn voor conventies en dergelijke. Hierdoor zijn ze niet alleen gemaakt om binnen een standaard blok van 4 uur te spelen te zijn, ook zijn ze ontwikkeld met verschillende groepsamenstellingen in gedachten. Dit betekent dat de spelers zich geen zorgen hoeven te maken dat ze compleet vastlopen als er niet een specifiek type karakter aanwezig is. Wel is het aan te raden om een Missions karakter wat meer te spreiden dan men normaal zou doen.

Seizoen vijf begint kersvers in de Vijfde Editie. In tegenstelling tot eerdere seizoenen is er dan ook geen mogelijkheid om met een oud karakter door te spelen, iedereen begint op het nulpunt.

Benodigdheden

Wat heb je nodig om Shadowrun te spelen?
  • Een karakter.
  • Een aantal zeszijdige dobbelstenen.
  • Kennis van de regels.
  • Een Missions Kalender.
Geen van deze dingen hoef je echter te hebben als je bij Shadowrun Missions mee wilt doen. Missions-legale voorbeeldkarakters zijn beschikbaar om te gebruiken, dobbelstenen kan je lenen en als je een kwartier van te voren komt opdagen kan je een korte uitleg van de meest basale regels krijgen en wat je voorbeeldkarakter allemaal kan. Ook kun je altijd tijdens een Mission de GM of andere spelers om advies vragen als je iets wilt doen maar niet weet hoe dit zou kunnen.

Wat betreft de Missions Kalender, die is alleen nodig als je het leuk vindt en je karakter verder wilt ontwikkelen. Hierin hou je bij wat je karakter allemaal doet en regelt, bijvoorbeeld leren beter om te gaan met pistolen of wat nieuwe voorwerpen kopen.

Wanneer je besluit vaker mee te willen doen, wil je overigens waarschijnlijk wel je eigen karakter maken. Opgedane ervaring en beloningen mag je gewoon overzetten. Dit geldt echter alleen na de eerste sessie nog, zodra je een tweede keer hebt meegedaan mag je niks meer overzetten op een ander karakter.

Missions Regels
Missions is een speciaal soort campagne betreffend de regels. Hoewel de Shadowrun 5 regels gewoon gebruikt worden, tellen er wel speciale regels, 'huisregels' als het ware. Deze zijn bedoeld om de meer complexe regels niet het spel op te laten houden, en om dingen die normaal erg veel Speler-GM interactie vereisen wat eenvoudiger te maken. Er zijn bijvoorbeeld negatieve karaktereigenschappen die erg moeilijk zijn voor een GM om goed mee om te gaan, en alles wat tussen Missions gebeurt wordt niet met dobbelstenen bepaald. In plaats daarvan geldt dat elke 4 dobbelstenen in een worp een automatisch succes worden.

De volgende documenten zijn momenteel beschikbaar:

Aangezien Seizoen 5 zich in Chicago afspeelt, hoewel de missies uit Sprawl Wilds en Firing Line zich in andere steden afspelen, zullen de Seattle Contacten uit Seizoen 4 niet vaak nuttig zijn.  William 'Bull' MacCallister is echter wel een goede contact om te hebben als het gaat om informatie over Bug Spirits en Chicago.
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2013, 12:23:24 door Michael Chandra »

Michael Chandra

  • Orange Clearance Troubleshooter
  • *
  • Berichten: 22
    • Bekijk profiel
Re: Shadowrun Missions: Living Campaign
« Reactie #1 Gepost op: 5 september 2013, 23:31:18 »
Begrippen Lijst
De volgende termen zijn handig om de rest van deze post te begrijpen. De volgende informatie is alleen nodig voor mensen die vaker willen spelen en hun eigen karakter willen ontwikkelen en verbeteren.

  • Run: Een (Shadow)Run is een huurlingenopdracht die je probeert te voltooien om je beloning te krijgen.
  • Chargen: Karakter generatie, het maken van een karakter voordat je ermee gaat spelen.
  • Downtime: De tijd tussen Runs in die je besteedt aan je karakter trainen en dingen in handen te krijgen, zoals nieuwe wapens.
  • D6: Zeszijdige dobbelsteen. Een gemiddelde worp heeft 6 tot 18 dobbelstenen nodig. Je kan natuurlijk een deel opnieuw gooien als je er niet genoeg hebt, of lenen van een ander. Verder zorg ik dat er altijd genoeg dobbelstenen aanwezig zijn voor iedereen.
  • Hits: Als je 5 of 6 gooit is het een hit. Je vergelijkt je hits ofwel met je tegenstander zijn hits, ofwel met een vereist aantal om ergens in te slagen.
  • Contact: Iemand die je karakter kent van wie je informatie kan scoren en die dingen voor je kan regelen. Wil je een goed nieuw jachtgeweer? Een sportauto? Contacts kunnen het regelen.
  • Karma: Karakter ervaringspunten.
  • Nuyen: De munteenheid in Shadowrun.

Missions Regels toevoegingen
Er zijn een aantal toevoegingen op de FAQ van de hand van Bull:

  • In tegenstelling tot wat de Seizoen 5 Contacts lijst aangeeft, geldt de 7-karma per contact limiet nog steeds. Dat wil zeggen dat bv Simon Andrews dus niet beschikbaar is op 3 of 4 Loyalty, slechts op 1 of 2 omdat je dan slechts 6 of 7 karma uitgeeft aan hem.
  • Initiation en Submerging zijn niet beschikbaar tijdens chargen.
  • Als je karakter zelf iets koopt, geldt de Bezorgtijd ook als de tijd die je karakter kwijt is aan dit regelen.
  • SINners betalen belasting over alle monetaire inkomsten. Dit geldt dus ook voor verkoop en Karma omzetten in Nuyen.
  • Cyberware en Non-Cultured Bioware zijn allebei Used beschikbaar tijdens chargen. Cultured Bioware kan nooit Used verkregen worden.
  • Adept Powers kunnen aan- en uitgezet worden.
  • Spelers mogen meer dan 25 karma aan Negative Qualities nemen, hier krijgen ze slechts 25 karma voor.

Downtime Activiteiten: Hits kopen
Er zijn een aantal soorten Downtime activiteiten die een dobbelsteenworp vereisen. Hierbij geldt dat er niet daadwerkelijk gegooid wordt, in plaats daarvan worden er hits gekocht: 1 hit per 4 hele dobbelstenen. 11 dobbelstenen zou dus 2 hits worden. Deze regel is ook in SR5 Core te vinden.

Voor de meeste spelers is dit alleen relevant wanneer ze hun Contacts vragen om te gaan winkelen voor ze, alleen voor magische karakters wordt het wat complex, bijvoorbeeld Initiation.

Als jij of een contact een Item probeert te kopen, kopen zowel jij/je contact als het Item hits. Dus als een Contact met 5 Connection en 2 Loyalty een Fragmentation Grenade wilt kopen, heeft de contact 5+5+2=12 dobbelstenen en de granaat 11F = 11 dobbelstenen. Dus de contact koopt 3 hits, de granaat 2, en hij slaagt zonder enig probleem.

Voor Quickening geldt ook dat dit alleen via Hits kopen mag. Summoning+Binding mag wel met gooien, en dan ook met het gebruik van Edge, maar als je dit doet moet je het aan het begin van een sessie doen en telt de Edge als gebruikt voor die run. Je mag dus niet tijdens een sessie een Spirit Summonen en hem achteraf binden, of een erg goede spreuk tijdens een run Quickenen. Dus stel je hebt 12 Summoning en 12 Binding Dobbelstenen, en wilt een Force 5 Spirit Binden, dan heb je 3 tegen 1 hit op Summoning en 3 tegen 2 op Binding. Dit betekent dat de Spirit je (3-1)+(3-2-1)=2 services schuldig is.
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2013, 12:28:07 door Michael Chandra »

Michael Chandra

  • Orange Clearance Troubleshooter
  • *
  • Berichten: 22
    • Bekijk profiel
Re: Shadowrun Missions: Living Campaign
« Reactie #2 Gepost op: 1 oktober 2013, 12:26:48 »
De FAQ v1.0 is beschikbaar dus de links zijn bijgewerkt. Voor zij die niet een account willen maken op DriveThruStuff zijn de verouderde links nog bewaard, maar hou er rekening mee dat de inhoud voor een klein deel niet meer correct is.

Er zijn nog geen errata dus de HotPatch is nog steeds van toepassing.
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2013, 12:28:39 door Michael Chandra »