17 en 18 november Casus Belli WSIM Zeeslag

Beste leden, donateurs en geinteresseerden,

Op zaterdag 17 en zondag 18 november organiseren we weer een Casus Belli zeeslag en nodigen we iedereen uit die geinteresseerd is in zeeslagen met 1:1200 miniaturen om mee te vechten. Zoals bekend spelen we gedurende deze grote zeeslagen met de Advanced WSIM-regels aangevuld met enige eigen Casus Belli regels. De bewegingsregels voor schepen met beschadigde masten zijn een klein beetje veranderd (met dank aan Pascal Antoine).

De slag die we willen spelen is de slag bij Toulon (Cap Sicié voor de Fransen). Het scenario is van de hand van Niek van Diepen en staat onderaan dit bericht. We spelen de slag in de clubruimte van het Technisch Creatief Centrum Nijmegen, Derde van Hezewijkstraat 2a, 6542 JP Nijmegen op zaterdag 14.00 uur t/m 22.00 uur (met een eetpauze) en op zondag van 14.00 uur t/m 18.00 uur. In verband met deze zeeslag zal er geen bijeenkomst zijn in Cafe de Fiets op zondag 18 november.

Het scenario is geschikt voor 14 (en nog wat meer) spelers en er zijn nog plekken open. Mocht je interesse hebben om mee te spelen, meld je dan met je naam, email, een eventuele voorkeur voor een van de partijen en een eventuele voorkeur voor een commando-positie aan bij mij, via het Casus Belli contact adres (info [at] casusbelli.nl). Mocht je van verre komen en een slaapplaats willen hebben, vermeld dit dan ook: wij proberen dan een logeerplek bij een van de Casus Belli leden voor je te regelen. Als je nog wil trainen met Marleen, kom dan naar een van de voorafgaande zondagmiddag clubbijeenkomsten in Cafe de Fiets.

Met vriendelijke groet,

Marc Seutter
Voorzitter Casus Belli

Toulon 1744
Casus Belli Annual WSIM game, 17-18 november 2018

This year’s battle pushes the limit of Wooden Ships and Iron Men: an 18th century battle with some 17th century peculiarities. Almost half the British fleet consisted of 3-deckers, mostly 80-gun ships outgunned soon by the more maneuverable 74’s. The Spanish had a contingent of converted merchantmen. It also saw the last Fire Ship attack in an open sea battle (unsuccessful as usual, but included as an option if we have enough players). Most interesting though for gaming purposes: it was a drawn battle.

At 28 Ships of the Line per side, Toulon 1744 (known as Cap Sicié to the French) is the largest sea battle between Málaga 1704 and Ushant 1778. The British Mediterranean fleet under Admiral Mathews blockaded a Spanish squadron of 12 ships under Admiral Navarro in still neutral Toulon. Two wars, The War of Jenkins’ Ear between Britain and Spain, and the War of Austrian Succession on the European mainland, would soon merge: a squadron of 16 French ships under 78 year old Admiral de Court de la Bruyère (first in action over 50 years earlier at Beachy Head 1690) accompanied the Spanish. The French formed the van and most of the center which included three Spanish ships, the bulk of the Spanish formed the rear.

Mathews tried to engage in the usual linear fashion, but De Court skillfully held him off, drawing the three British squadrons apart. At noon on February 11, Mathews in the center steered for the largest ship in the Allied line, the 114 gun Real Felipe, thus concentrating on the Spanish rear. The British van stretched out to cover both the French van and center, while the British rear under Admiral Lestocq came up slowly. Despite some fierce fighting around Mathews’ and De Court’s flagships, it became a partial engagement. Only one ship was taken briefly, by Captain Hawke, the famous admiral of the next war, but it was recaptured soon. The British also launched one of their two Fire Ships, but it did not reach the partially disabled Real Felipe.

The stand-off was a strategic victory for the Allies, though tactically it was a draw. It was followed by a series of Court Martials on the British side, including the two leading admirals who blamed each other. No fewer than 11 of 28 captains were cashiered, though some were reinstated soon after by the King himself. The final victim of this battle would be Admiral Byng, who followed the fighting
instructions at Port Mahon 1756 to the letter, in fear of the juridical consequences of Toulon, only to be shot ‘pour encourager les autres’ in 1757.